Mata Palajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Prasekolah
Tarikh : 15 0ktober 2011
Masa : 10.30 pagi -11.30 pagi
Bilangan murid : 25 orang
Bidang Pelajaran : Buah Durian
Objektif Pelajaran : Mengenal Buah Durian
Hasil Pembelajaran : Di akhir pelajaran murid dapat:
i) Mengenal bentuk buah durian
ii) Bekerjasama di antara ahli kumpulan
iii) Mengamalkan sikap menjaga kebersihan
Bahan:
Gambar, kertas warna, gunting, gam
Langkah berjaga-jaga : Berhati-hati ketika menggunakan gunting.
Pengetahuan sedia ada:
Murid pernah melihat dan merasa buah durian.
Langkah | Isi kandungan | Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran | |
| | ||
set induksi | Nyanyian lagu buah durian | Guru memperdengarkan lagu buah durian melalui computer. Guru bersoaljawab mengenai lagu dan mengaitkan lagu tersebut dengan isi pelajaran hari ini. | Murid mendengar sambil menyanyi mengikut lagu yang dimainkan. Murid meneka tajuk lagu tersebut. |
Langkah 1 | Bersoaljawab mengenai ciri- ciri buah durian, kebaikan dan keburukan makan durian berlebihan | Guru bersoaljawab mengenai gambar yang dipamerkan iaitu gambar buah durian, berbual mengenai kebaikan dan keburukan makan durian berlebihan, juga berbual mengenai ciri-ciri buah durian iaitu tentang rasa, warna kulit, warna isinya dan bentuknya | Murid mendengar dan memberi respon pada soalan yang diberikan oleh guru. Catatan: Gambar buah durian |
Langkah 2 | Menghasilkan kolaj durian | Guru membahhagaikan murid kepada beberapa kumpulan kecil. Seterusnya menbahagikan bahan-bahan yang akan digunakan untuk menyiapkan kolaj. | Murid diminta bekerjasama di antara ahli kumpulan untuk menyiapkan kolaj tersebut. Setelah menyiapkan kolaj tersebut murid di minta menjemur dan membersihkan sisa-sisa kertas yang tidak diperlukan. Catatan: Kertas bergambar, kertas warna(hijau), gunting, gam, |
Langkah 3 | Nyanyian lagu Buah durian Buanya besar dan berduri, Isinya sedap manis sekali, Sedap rasa tidak terperi, Terkenal seluruh negeri. | Guru menunjukkan senikata lagu buah durian kepada murid Guru membaca senikata dan meminta murid mengikutnya. Beberapa kali. Guru dan murid menyanyikan tersebut bersama-sama. | Murid di minta mengikut guru membaca senikata lagu, Murid bersama-sama guru menyanyikan lagu buah durian Catatan: Senikata lagu |
Penutup | Pemeran Hasil Kerja Murid | Guru mempamerkan hasil kerja setiap kumpulan. Kumpulan yang menghasilkan kerja yang baik di beri pujian manakala yang sebaliknya di beri peneguhan positif. | Murid diminta melihat dan memilih salah satu hasil kerja yang baik.. Guru memberi penuguhan positif dengan memberikan nasihat untuk melakukan yang terbaik pada aktiviti yang lain |
No comments:
Post a Comment